جعفر بن محمد الصادق «علیه السلام» عن ابیه عن جده امیر المؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه و علی ذریته الطاهرین الطیبین المنتجبین و سلم کثیرا قال:
علمنی رسول الله صلی الله علیه و علی اهل بیته هذا الدعا و امرنی ان احتفظ فی کل ساعة لکل شدة و رخا و ان اعلمه خلیفتی من بعدی و امرنی ان لا افارقه طول عمری، حتی القی الله عز و جل غدا بهذا و قال قل لی حین تصبح و تمسی هذا الدعا فانه کنز من کنوز العرش.
فلما فرغ النبی «صلی الله علیه و آله» قال له ابی بن کعب الانصاری فما لمن دعا بهذا الدعا من الاجر و ال ثواب, یا رسول الله. فقال له اسکن یا ابی بن کعب الانصاری یقطع منطق قول العلما عما لصاحب هذا الدعا عند الله عز و جل من المزید و الکرامة.
قال بابی انت و امی بین لنا و حدثنا ما ثواب, هذا الدعا.
فضحک رسول الله «صلی الله علیه و آله» و قال ان ابن آدم حریص علی منع ساخبرکم ببعض ثواب, هذا الدعا.
اما صاحبه حین یدعو الله عز و جل یتناثر علیه البر من مفرق راسه من اعنان السما الی الارض و ینزل الله عز و جل علیه السکینة و تغشاه الرحمة و لا یکون لهذا الدعا منتهی دون عرش رب العالمین له دوی حول العرش کدوی النحل و ینظر الله عز و جل الی من دعا بهذا الدعا.
و من دعا به ثلاث مرات لا یسال الله جل اسمه شیئا من الخیر فی الدنیا و الآخرة الا اعطاه سؤله بهذا الدعا و منحه ایاه
و ینجیه الله من عذاب القبر
و یصرف الله عز و جل به عنه ضیق الصدر
فاذا کان یوم القیامة وافی صاحب هذا الدعا علی نجیبة من درة بیضا فیقوم بین یدی رب العالمین و یامر الله عز و جل له بالکرامة کلها و یقول الله تبارک و تعالی عبدی تبوا من الجنة حیث تشا مع ما له عند الله عز و جل من المزید و الکرامة ما لا عین رات و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلوب المخلوقین و لا السنة الواصفین.
فقال له سلمان الفارسی رحمه الله زدنا من ثواب, هذا الدعا جعلنی الله فداک.
قال النبی صلی الله علیه و علی اهل بیته الطاهرین و سلم تسلیما یا ابا عبد الله و الذی بعثنی بالحق نبیا لو دعی بهذا الدعا علی مجنون لافاق من جنونه من ساعته.
و لو دعی به عند امراة قد عسر علیها الولد لسهل الله علیها خروج ولدها اسرع من طرفة عین.
و لو دعی بهذا الدعا علی عاق لوالدیه لاصلحه الله لوالدیه من ساعته.
نعم یا سلمان و الذی بعثنی بالحق نبیا ما من عبد دعا الله عز و جل بهذا اربعین لیلة من لیالی الجمع خاصة الا غفر الله عز و جل له ما کان بینه و بین الآدمیین و ما بینه و بین ربه.
و الذی بعثنی بالحق نبیا یا سلمان ما من احد دعا الله عز و جل بهذا الدعا الا اخرج الله عن قلبه غموم الدنیا و همومها و امراضها.
نعم یا سلمان من دعا الله عز و جل بهذا الدعا احسنه ام لم یحسنه ثم نام فی فراشه و هو ینوی رجا ثواب,ه بعث الله عز و جل بکل حرف من هذا الدعا الف ملک من الکروبیین وجوههم احسن من الشمس و القمر لیلة البدر.
فقال له سلمان ا یعطی الله عز و جل هذا العبد بهذا الدعا کل هذا ال ثواب,.
فقال «صلی الله علیه و آله» یا سلمان لا تخبرن به للناس حتی اخبرک باعظم مما اخبرتک به.
فقال له سلمان یا رسول الله و لم تامرنی بکتمان ذلک.
قال رسول الله «صلی الله علیه و آله» اخشی ان یدعوا العمل و یتکلموا علی الدعا.
فقال سلمان اخبرنی یا رسول الله.
قال نعم اخبرک یا سلمان انه من دعا بهذا الدعا و کان فی حیاته و قد ارتکب الکبائر ثم مات من لیلته او من یومه بعد ما دعا الله عز و جل بهذا الدعا مات شهیدا و ان مات یا سلمان علی غیر توبة غفر الله له ذنوبه بکرمه و عفوه.
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از پدر خود و از جد خود امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهم اجمعین نقل فرموده:
دعای, یستشیر, را پیامبر صلوات الله علیه و آله به من آموخت و امر کرد که آن را در همه حال در سختی و راحتی [و آسایشی] حفظ کنم و به جانشین بعد از خودم تعلیم نمایم و مرا امر فرمود که در طول عمرم از این دعا مفارقت نکنم تا زمانی خدای عزّ و جلّ را [در فردای قیامت] با این دعا ملاقات کنی.
و فرمودند: این دعا گنجی است از گنجهای عرش [الهی].
پس گفتم كه اين دعا كدام است و باید آن را چگونه بخوانم؟
رسول الله دعا را تعلیم فرمودند، پس چون از خواندن, آن فارغ شدند، أبىّ بن كعب انصارى گفت:
يا رسول اللَّه کسی که این دعا را بخواند چه اجر و ثوابی دارد؟
پس حضرت فرمودند:
اى أبىّ بن كعب انصارى آرام باش باش به راستی كه سخن علما از آنچه از براى صاحب اين دعا، از ثواب و كرامت در نزد خداى عزّ و جل است به آخر نمىxadرسد.
أبىّ بن كعب گفت: پدر و مادرم فداى تو باد! از براى ما ثواب این دعا را بيان كن.
پس آن حضرت تبسّمی کرد و فرمودند: بدرستى كه بنىxadآدم حريص است بر چيزى كه از آن منع میxadشود، پس به زودی شما ار از بعضی از ثواب این دعا آگاه میxadکنم.
ü کسی که این دعا را بخواند خیر و برکت از فرق سرش تا زمین از آسمان بر او میxadبارد و او را انوار سکینه [آرامشِ منبعث از ایمان] و رحمت میxadپوشاند و برای این دعا نهایتی پایینxadتر از عرش خدا نیست. و در عرش از براى صاحب این دعا آوازیست مانند آواز زنبور عسل.
ü و خداوند متعال به هر کس که او را به واسطه این دعا بخواند نظر میxadکند [از روی لطف و عنایت].
ü و كسى كه سه مرتبه اين دعا را بخواند، از خداى تعالى چيزى را از خیر دنيا و یا آخرت مسئلت نمىxadكند مگر آنكه خداى تعالى به او آن چيز را به بركت اين دعا عطا نماید.
ü و خداى تبارك و تعالى او را از عذاب قبر نجات مىxadدهد.
ü و از او دلxadتنگى را برطرف نماید.
ü پس هر گاه روز قيامت شود، صاحب اين دعا بر شترى نجيب از درّ سفيد سوار خواهد شد. پس نزد پروردگار خود مىxadايستد و خداى عزّ و جل او را بسیار اکرام نماید و به او میxadفرماید كه بندهxadی من، در بهشت هر جا كه خواهى برگزین، و علاوه بر این از براى او از جانب خداى تعالى از بخششxadها و كرامتxadها چیزهایی خواهد بود که آنها را چشمى نديده باشد و گوشى نشنيده باشد و به دل مخلوقات خطور ننموده باشد و به زبان وصفxadكنندگان جارى نشده باشد.
پس آنگاه سلمان فارسى رحمه اللَّه گفت:
جانم به فداى شما، براى ما از ثواب اين دعا بیشتر بفرمایید.
پیامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: اى ابا عبد اللَّه!
قسم به حقّ كسى كه براستى مرا به پيامبرى فرستاده است
ü اگر اين دعا بر ديوانهxadاى خوانده شود هر آينه در همان ساعت عاقل مىxadشود.
ü و اگر اين دعا نزد زن حاملهxadاى خوانده شود كه بر آن زایيدن دشوار باشد، هر آينه خداى تعالى بر او وضع حمل را آسان نماید و زودتر از چشم بر هم زدنی فارغ میxadشود.
ü و اگر عاق والدینی بخواند خداوند میان او و والدینش را اصلاح فرماید.
بلى اى سلمان، سوگند به كسى كه مرا به پيغمبرى فرستاده است
ü بندهxadاى نيست كه خداى عزّ و جل را چهل شب جمعه به واسطه اين دعا و با نيّتى خالص بخواند مگر آنكه خداى تعالى همه گناهان او را - حق الناس و حق الله - را میxadبخشاید.
ü و اى سلمان به حقّ آن كسى كه مرا به پيغمبرى براستى فرستاده است كه احدى نيست كه خداى تعالى را به اين دعا بخواند مگر آنكه خداى تعالى از دل او غمxad و اندوهxadهای دنیا را [از دلش] و امراض [را از بدنش] بيرون کند.
ü بلى اى سلمان هر كس كه اين دعا را بخواند، خواه درست و خواه [سهواً] نادرست بخواند و برای خواب به رختخواب خود برود و ثواب خدا را از این دعا خواندن, اميد داشته باشد، خداى تعالى به بركت هر حرفى از اين دعا هزار فرشته از كرّوبيان خلق میxadكند كه روىxadهاى ايشان نيكوتر از آفتاب و ماه شب چهارده باشد.
پس سلمان گفت كه: آيا خداى عزّ و جل به بندهxadای که این دعا را بخواند همه اين ثوابها را مىxadدهد؟
پس آن حضرت صلى اللَّه عليه و آله فرمودند كه:
تو آن را به مردمان خبر مده تا آنكه خبر نمايم تو را به امر عظیمxadتری آنچه تا کنون درباره فضیلت و ثواب خواندن, این دعا به تو خبر دادهxadام و اين مطلب عظیمxadتر در خصوص ثواب و فضیلت این دعا را از مردم مخفی کن.
پس سلمان گفت: از چه جهت میxadفرمایید که این مطلب را از مردم پنهان نمایم.
آن حضرت فرمودند:
از جهت آنكه مىxadترسم مردمان عبادت [و بندگی] را واگذارند و [تنها] به اين دعا اعتماد نمايند.
پس سلمان گفت: آیا مرا از این مطلب آگاه میxadفرمایید:
آن حضرت فرمودند كه: بلى تو را خبر مىxadدهم از آن.
ü اى سلمان به راستی كه هر كس اين دعا را بخواند ولو آنکه در زمان حياتش همه گناهان كبيره از او صادر شده باشد و سپس در همان روز یا شب که این دعا را خوانده بمیرد شهيد خواهد مرد؛ اگر چه اى سلمان آن شخص از آن گناهانش هم توبه نکرده باشد، خداوند به واسطه این دعا که در آخرین روز و شب زندگیش خوانده همه گناهانش را به كَرَم خود عفو نماید و او را میxadآمرزد.
مهج الدعوات (سید بن طاووس): ص 125
باید توجه داشت که آن اثر عظیم که در انتهای دعا برای خواندن, دعا آمده است مقیّد است و قید نسبتاً سختی هم دارد.
رسول الله می¬فرماید: اگر شخص این دعا را در آن روز یا شبی که بخواند که قرار است در آن روز یا شب بمیرد، ولو که کبیره کرده باشد و گناهانش بسیار باشد و توبه هم نکرده باشد شهید مرده و خداوند از کَرَمش او را عفو خواهد کرد و می-آمرزد. [قال نعم اخبرک یا سلمان انه من دعا بهذا الدعا و کان فی حیاته و قد ارتکب الکبائر ثم مات من لیلته او من یومه بعد ما دعا الله عز و جل بهذا الدعا مات شهیدا و ان مات یا سلمان علی غیر توبة غفر الله له ذنوبه بکرمه و عفوه.]
تبعاً اگر کسی طالب این باشد که به این فیض برسد، باید هر روز و شب، مداوم آن را بخواند و این امر هم توفیقی است که معمولاً دست نمی¬دهد.
ضمن آنکه در ابتدای حدیث بیان شده که رسول الله صلوات الله علیه و آله به امیرالمؤمنین امر فرمودند که صبح شام این دعا را بخوانند [قل لی حین تصبح و تمسی هذا الدعا فانه کنز من کنوز العرش.] و مانند قضیه تشرف آن شخصی که در خواب از رسول الله صلوات الله علیه و آله تقاضای تشرف حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را بیان کرده بود و حضرت رسول فرموده بودند که صبح شام برای فرزندم حسین گریه کن که طبق فرازی از زیارت ناحیه مقدسه این امر منجر می¬شود تا از یک بُعد با حضرت حجت ارواحنا فداه سنخیت پیدا شود و سنخیت مقدمه ربط است و ربط تغییر دهنده حال قلب.
شاید بتوان گفت اگر کسی توفیق یابد هر روز و شب به نیت تبعیت از امر رسول الله آن را بخواند مقدمه سنخیت با معصومین علیهم السلام خواهد شد و می¬تواند مقدمات ربط با ایشان هم (بنابر ظرفیت شخص) باشد و با این ربط قطعاً حال قلب و به تبع آن اعمالش تغییر می¬یابد.
البته اینها گمان¬های حقیر است و شاید هیچکدام از اینها نباشد. صرفاً چیزی است که به ذهنم آمد بعد از آنکه دیدم مقید است.
منتظران ظهور...
ما را در سایت منتظران ظهور دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 192